Bár a technika folyamatosan fejlődik, de a mai napig nem létezik még egy olyan egyszerű és hatékony megoldás az autókban utazó emberek védelmére, mint a biztonsági öv. Az autóbalesetet túlélt személyek 70%-a a biztonsági öv miatt maradt életben. A biztonsági övet bekapcsolva 2,3-szor nagyobb eséllyel élünk túl egy frontális ütközést; 1,8-szor egy oldalirányú ütközést; és 5-ször nagyobb eséllyel egy borulást.
A Liked.hu-nál úgy döntöttünk, hogy utánajárunk kicsit ennek a végtelenül egyszerű biztonsági eszköznek, és bemutatjuk a legnagyobb tévhiteket vele kapcsolatban.
10. mítosz: ,,Baleset esetén a biztonsági öv megakadályozza, hogy gyorsan kiszálljunk az autóból, miközben ég vagy süllyed.”
Aligha érdemes komolyan venni ezt az állítást. A régi kialakítású biztonsági övekbe valóban bele lehetett gabalyodni, de a modern övek már egy kattintással nyithatók.
9. mítosz: ,,Alacsony sebességnél nem kell becsatolni az övet.”
Való igaz, hogy egy 30 km/h-ás ütközésnél nem hal meg az ember, de súlyos sérüléseket szenvedhet. És ha a szembejövő autó is ennyivel halad? Egy 50 km/h-ás frontális ütközésnél az ember súlya három tonnára nő – tehát egy bekötetlen sofőr például simán kirepül a szélvédőn és tízből kilencszer meghal.
Statisztikák szerint egyébként a balesetek 80%-a 65 km/h vagy annál alacsonyabb sebességnél történik. Összehasonlításképpen: ha úgy döntenél, hogy leugrasz a 6. emeletről, a tested kisebb sérüléseket szerezne, mivel a tested “csak” 60 km/h-val csapódna a betonba.
Egy 80 km/h-ás karambol a 9. emeletről kiugrásnak felel meg, míg egy 90 km/h-ás ütközés a 12. emeletnek. Egy 110 km/h-ás ütközéskor az autóban ülő személyek testét akkora erőhatás éri, mintha egy emeletesház 17. emeletéről ugrana ki. Biztonsági öv nélkül ezeket értelemszerűen lehetetlen túlélni.
8. mítosz: ,,A bekötött felnőtt biztonságosan az ölében tudja tartani a gyereket.”
Még egy 7 kilogrammos kisbaba is garantáltan kicsúszik egy felnőtt ember kezéből 30 km/h-ás ütközésnél, mivel a csöppség súlya ilyenkor 135 kilogrammra nő. Ezt lehetetlen megfogni.
7. mítosz: ,,Rövid távú utazásnál nincs szükség övre.”
Szintén statisztikák mutatják, hogy az esetek 75%-ában a sofőrök az otthonuktól számított 40 kilométeren belül halnak meg. Még egy szomszédos utcába történő kocsikázás is életveszélyes lehet. Vannak olyan esetek, amikor a sofőrök 10 méter vezetés után szenvednek balesetet, vagyis az egész teljesen kiszámíthatatlan, mint egy szerencsejáték.
6. mítosz: ,,A hátsó ülésen utazóknak nem kell bekötniük magukat.”
Ez nem csak a hátul utazó vakmerő utasra nézve veszélyes. Még egy bekötött sofőrt is képes megölni, ha a hátsó ülésről nagy sebességnél hirtelen előre repül valaki.
5. mítosz: ,,A legbiztonságosabb hely az autóban a sofőr mögött van.”
A baleseti statisztikák ezt valóban megerősítik, legalábbis részben. A legbiztonságosabb hely valójában a hátsó üléssor középső ülése: ez 16%-kal biztonságosabb, mint bármelyik másik hely a kocsiban. Már persze, ha az utas be van kötve, ellenkező esetben nyíl egyenesen repül ki az ablakon.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK
4. mítosz: ,,Balesetnél jobb kirepülni az autóból.”
Sokan ezt azért mondják, mert véleményük szerint az autóból kirepülő illető vissza tud menni és ki tudja szabadítani a kocsiban ragadt útitársait. Persze. Százból egyszer, maximum. Baleset közben a legnagyobb veszélyt egyébként is a belső elemek ütése jelenti. Biztonsági öv nélkül jó eséllyel már akkor meghal az illető, mielőtt a teste szó szerint véve kirepülne az autóból.
3. mítosz: ,,Ha van légzsák az autóban, akkor nem kell becsatolni a biztonsági övet.”
Érdekes módon ezt a mítoszt maguk az autógyártó cégek kreálták, amikor a 60-as és 70-es években a légzsákokat a biztonsági övek lehetséges helyettesítőjeként kezdték tálalni a közönségnek. Természetesen nem igaz, ráadásul a légzsák is iszonyatos erővel, körülbelül 300 km/h-ás sebességgel robban ki az utas felé – ez nagyjából akkora, mint egy nehézsúlyú bokszoló ütése.
A biztonsági öv ilyenkor megakadályozza, hogy az ember túl gyorsan “találkozzon” a légzsákkal. Ezenkívül a légzsákokat direkt úgy tervezték, hogy övvel együtt használva, mivel az egyik kiegészíti a másikat.
2. mítosz: ,,Balesetkor a biztonsági öv is okozhat sérülést.”
Ez valóban így van, az interneten is számos csúnya fotót láthatunk arról, hogy milyen csúnya lila foltokat képes okozni egy biztonsági öv amikor nagy sebességnél ütközünk. Biztonsági öv nélkül azonban ezeket a képeket sem lehetne elkészíteni, mivel egy olyan ütközést, ahol már a biztonsági öv is maradandó nyomot hagy a testen, biztos hogy nem lehet túlélni öv nélkül.
Fontos megjegyezni, hogy egy rosszul beállított biztonsági öv akár kis sebességnél is képes sérüléseket okozni, például a nyakon. Erre különösen a gyerekek esetében kell figyelni.
1. mítosz: ,,A biztonsági öv kényelmetlen.”
Ez ugyanaz, mintha azt mondanánk, hogy kényelmesebb kézzel enni, mert akkor nem kell utána elmosni a kanalat.
Valójában a biztonsági öv használatának szokását már gyerekkortól kezdve ápolni kell, így az illető később automatikusan pszichés kényelmetlenséget érez majd, ha (akárcsak véletlenül) nincs bekötve egy kocsiban.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK