Segítünk megválaszolni 6 izgalmas “Miért?” kérdést, ami legalább egyszer biztos, hogy a te fejedben is megfordult

    Teljesen mindegy, hogy mennyit tanulunk az életünk során és milyen gyakran képezzük magunkat, akkor sem lehet mindent megtanulni. Ráadásul vannak olyan érdekes kérdések, melyekre az iskolában sem kapunk választ, így például soha nem tudjuk meg, hogy miért csomóban mérik a tengeri hajók sebességét, vagy hogy miért nem pusztultak ki a növények a csernobili atomerőmű baleset körüli kihullási zónában.

    HIRDETÉS

    Liked.hu-nál most úgy döntöttünk, hogy segítünk megválaszolni néhány ilyen izgalmas kérdést, mely valószínűleg már minden ember fejében megfordult egyszer korábban.

      1. 6 Miért csomóban mérik a hajók sebességét?

        tn

        A sebesség meghatározásához az ókori matrózok egy speciális farönköt használtak, ami egy kötélre volt erősítve. A kötélen 14,4 méterenként csomók voltak egymáson, a sebesség meghatározásához pedig a matrózok vízbe dobták ezt a rönköt, majd megszámolták, hogy fél perc alatt hány csomó fut át az ujjaik között.

        Ma egy csomó az egy tengeri mérföldnek felel meg, egy tengeri mérföld pedig 1852 méter – valamivel több, mint egy szárazföldi mérföld. Ha tehát egy hajó 15 csomós sebességgel megy, az azt jelenti, hogy 28km/órás sebességgel közlekedik.

        HIRDETÉS
        HIRDETÉS
        HIRDETÉS
      2. 5 Miért sós a tengervíz?

        pochemu 0002

        A tudósok azt feltételezik, hogy a földkéreg és az óceánok kialakulása során klór-, fluor-, és brómvegyületeket tartalmazó savas vulkáni gőzök szabadultak fel a Föld köpenyéből a vízgőzzel együtt. A Föld első tengerei tehát feltehetően savasak voltak, amik aztán elpusztították a földkéreg újonnan képződött bazaltjait, gránitjait és más kristályos kőzeteit, valamint a bennük található lúgos elemeket – nátriumot, magnéziumot, káliumot, kalciumot és egyéb anyagokat. Ennek köszönhetően egy kémiai reakció zajlott le, mely során a savas és lúgos anyagok semlegesítették egymást.

        A tengerek idővel egyre kevésbé voltak savasak, azonban a szárazföldi kőzetekből történő só felszabadítása még egy jó ideig nem csökkent, melynek köszönhetően az óceánok vize egy bizonyos szintig lúgosodott, míg végül körülbelül 500 millió évvel ezelőtt stabilizálódott benne a sóösszetétel. Természetesen ez csak egy lehetséges magyarázat a sok közül, a tudósok ugyanis még ma sem tudják 100%-ig biztosan megállapítani, hogy miért sós a tengerek és az óceánok vize.

      3. 4 Miért kell felhúzni a sötétítőket a repülők ablakain felszállás és leszállás közben?

        repulogep ablaka nyito 2

        A repülésbiztonsági szabályok szerint a repülőgépek ablakain található árnyékolóknak le- és felszálláskor nyitott állapotban kell lenniük. Erre azért van szükség, mivel az egész repülőút során ezek a szakaszok a legveszélyesebbek, ezért fokozott figyelmet igényelnek.

        A légiutas-kísérők és akár maguk az utasok is jobban láthatják ilyenkor, hogy mi történik a gépen kívül, például a gép szárnyánál és motorjánál, egy esetleges meghibásodás esetén pedig gyorsan tudnak szólni a pilótáknak, akik elhelyezkedésükből adódóan nem tudják, hogy mi történik a gép törzsénél és szárnyainál. A repülőgépek ablakait egyébként úgy tervezték, hogy az akár 4 tonnás terhelést is kibírják, míg az előttük található műanyag plexi csak egy dekorációs elem, és annak állapota vagy esetleges sérülése nem befolyásolja a gép működését.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK