“Luny” ekranoplán: ilyen volt a szovjetek rakétákkal teli sugármeghajtású repülő hajója

    A 903 Luny tervszámú ekranoplán tervezését még a 70-es években kezdték meg a Szovjetunióban. Eredetileg 8 ilyen gépet szerettek volna a szovjetek, de a szűkös anyagi keret és a rakétahordozó repülőgép sebezhetősége miatt végül csak egyetlen darab készült el belőle. De mi is az az ekranoplán?

    HIRDETÉS

    Az ekranoplán tulajdonképpen a repülőgép és a hajó keresztezése. A vízről száll fel, de a légpárnáinak köszönhetően a hidroplánoktól eltérően rendkívül rövid távolságra van szüksége a felszálláshoz.

    903 Luny tervszámú ekranoplán

    Amikor minden terv elkészült és beszerezték a hozzá szükséges alapanyagokat, a Volga (Волга) kísérleti üzemben megkezdődött az ekranoplán építése. Ez pontosan három évig tartott, és 1986-ban tesztelték először. Ezután még egy évnyi finomhangolás következett, mely során kijavították a tesztelés során felfedezett hibákat és egyéb fejlesztéseket is eszközöltek. 1987-ben aztán következett a végső tesztelés.

    ekranoplán

    „Luny” először a Szovjet Haditengerészetnél állt harcba, egészen pontosan a Kaszpi-tengeren. Az ekranoplánt a felszíni hajók elleni rakétahordozó csapásmérő eszköznek szánták, mely nagy sebességgel volt képes megközelíteni az ellenséges flottákat úgy, hogy a hajók ráadásul nem is látták őt a radaron.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    szovjet ekranoplán

    Az ekranoplán hossza 73 méter, szárnyfesztávolsága 44 méter volt. Az üres repülőgép súlya 243 tonna volt, de megpakolva, maximális terhelés alatt 380 tonnával is képes volt felemelkedni a vízről. Nem sokkal később a „repülőgép-hordozók gyilkosa” becenevet kapta, mivel közel 500 km/h-ás sebességével és maximum 2 kilométeres lőtávolságával valódi fenyegetést jelentett a térségben állomásozó hadiflottákra.

    orosz ekranoplán

    A Luny tehát tízszer gyorsabb volt, mint a legfejlettebb hadihajó, ám ennek ellenére mégis megvoltak a maga hátrányai. Nem is akármilyenek. A szovjet katonák nem egyszer hívták fel a figyelmet a repülőgép sebezhetőségére. A tisztek véleménye szerint „ha egyszer is éles harci helyzetbe kerülne, ahol viszonozzák a tüzet, valószínűleg azonnal megsemmisülne a gép.”

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    luny ekranoplán

    2001-ben a Luny már nem szerepelt az (akkor már) Orosz Haditengerészet palettáján. Nyugdíjba küldték és az összes titkos elektronikáját szétszerelték. 2011-ben az orosz hadsereg hivatalosan is bejelentette, hogy soha többé nem fognak hasonló konstrukciókkal kísérletezni. Bár az oroszok eredetileg újra akarták hasznosítani a gépet, végül úgy döntöttek, hogy múzeumi darab lesz belőle.

    ekranoplán repülő

    Az ekranoplán végül az oroszországi Derbent város partjaihoz vontatták, ahol a Patriot Park haditechnikai múzeumban látható. Természetesen az egyik legnagyobb érdeklődésnek örvendő kiállítási darab. A most következő képeket is itt, ebben a haditechnikai parkban készítették a 903 Luny tervszámú ekranoplánról.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    katonai repülő ekranoplán luny szovjet repülő

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    rakétarepülő szovjet rakétarepülő rakétarepülőgép 903 Luny tervszámú repülőgép luny repülőgép hajó repülő

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    ekranoplán repülőgép ekranoplán szovjetunió ekranoplán oroszország ekranoplán katonai repülő ekranoplán haditengerészet

    Hirdetés