- Mindenki más módon indítja a karrierjét. Egyesek saját költségükön végzik el a légiutaskísérővé váláshoz szükséges kurzusokat, mások először légitársaságot keresnek, majd annak költségeire végzik el a szükséges tanulmányokat. Ilyen esetekben a stewardess vállalja, hogy meghatározott ideig mindenképpen a tanulmányait fizető légitársaságnak fog dolgozni, máskülönben vissza kell fizetni az egyébként rendkívül borsos költségeket.
- Amikor a stewardessek dolgozni kezdenek, egy szerződést íratnak velük alá, melyben vállalják, hogy a következő 3 évben nem mennek szülési szabadságra.
- Órabérben kapják a fizetésüket, ami járatonként eltérő. Egy országon belüli (pl. Hamburg-München) járaton például jelentősen kevesebb pénzt kapnak, mint például egy nemzetközi (Budapest-Mallorca) esetén. Nem lehet csak magas fizetésű járatokon dolgozni, mivel a légitársaságok speciális beosztást készítenek, hogy mindenki egyenlő arányban dolgozzon a magasabb és alacsonyabb órabért kínáló járatokon egyaránt.
- Egy légiutas-kísérő személyzet átlagosan havi 90 órát tölt a levegőben. A repülési órák számának kiszámítása azonban a különböző légitársaságoknál eltérő: egyeseknél már a fedélzetre lépés pillanata is repülésnek számít, másoknál csak onnan indul az időmérés, mikor a gép ténylegesen elhagyta a kifutót.
- A legtöbb légitársaságnál a stewardessek magassarkú cipőben fogadják és igazítják el az utasokat, majd az indulás előtt közvetlenül lapos talpú cipőre cserélik, hogy ne sértsék meg vele a biztonsági előírásokat.
- A légiutaskísérők gyakran visznek magukkal ételt a fedélzetre, kivéve, ha repülés után már nem mennek tovább, hanem megszállnak az adott városban. Ilyenkor a légitársaságok fizetik a szállodai szállásukat, ételüket és egyéb szállással kapcsolatos költségeiket. Van, aki ilyenkor az idegen városban vett pl. ajándéktárgyakat is a cég számlájára intézi – ez ha okosan csinálják, jó kis fizetéskiegészítésként szolgál.
- A stewardesseknek hathavonta kell részt venniük orvosi vizsgálatokon ahhoz, hogy minden szükséges engedélyt megkapjanak a munkájukhoz az repülési szakértői bizottságtól. Ez olyan, mint egy szokásos orvosi vizsgálat: magába foglalja a szemvizsgálatot, fogorvosi vizsgálatot, bőrgyógyász vizsgálatot, mellkasi és hasi röntgent, vérvizsgálatot, valamint a HIV, tífusz, szifilisz, hepatitis B és C vizsgálatot is. Azok az emberek, akiknek a közelmúltban műtétük volt vagy krónikus betegségben szenvednek, nem lehetnek légiutaskísérők.
- A stewardesseknek minden oltást időben meg kell kapniuk, máskülönben felfüggesztik őket.
- A légiutaskísérők magasságára és testsúlyára szigorú szabályok vannak – biztonsági okokból. Például a magasságuk azért fontos, mivel máskülönben nem érnék el a gépek tetején kialakított poggyásztartót. A testsúlynál hasonló a helyzet, egy stewardess nem lehet se túl vékony, se túl kövér.
- Ha a légiutaskísérők szédülnek repülés közben, akkor speciális készülékkel végzett kezeléseken kell részt venniük, ám hasonló eredmény érhető el egy szokásos irodai székkel is: 1 percet kell forogni az egyik irányba, majd 1 percet a másikba és egy hónapon keresztül minden nap ismételni, vagy addig, amíg a szédülés elmúlik.
- Bizonyos országokban (pl. Oroszországban) katonai szolgálathoz kötik a légiutaskísérő állásokat. Ha valaki idő előtt leszerelt a katonaságnál, vagy orvosnak fizetett azért, hogy igazolást írjon neki a katonai szolgálatra való alkalmatlanságáról, akkor légiutaskísérőként sem fogják alkalmazni.
- Ha a légiutaskísérők munkaruhában vannak, akkor tarthatnak ugyan kávészünetet két repülés között vagy az utolsó repülés után, de amíg a ruha rajtuk van, szigorú előírásokat kell betartaniuk: például nem sétálhatnak össze-vissza a reptéren, a kávéjukat is egy helyben ülve kell elfogyasztaniuk.
- A luxus-légitársaságoknál a stewardessek nem viselhetnek fogszabályzót, nyakláncot, tartásjavítót vagy egyéb speciális eszközöket, sőt, sokszor fogfehérítésen kell részt venniük, hogy mindig tökéletes legyen a mosolyuk. Sokszor már egy látható helyen lévő anyajegy is elég hozzá, hogy az elit légitársaságok elutasítsák a légiutas-kísérőket az állásinterjún.
- A légiutaskísérők nem fogadhatnak el borravalót a repülőgépen, de a repülés közben értékesített árukból bizonyos százalékot kapnak.
- Késés esetén nemcsak az utasok, de a légiutaskísérők is szívnak. Ha egy járat késik vagy az adott járatot törölték, akkor az alkalmazott arra a járatra szóló bére elúszott, ráadásul az utasokkal ellentétben ezt senki nem fogja neki megtéríteni.
- Munka közben a telefon használata tilos, még két repülés között is. Bekapcsolni kizárólag ebédszünetben vagy a munkaidő lejárta után lehet, ellenkező esetben ki is rúghatják őket.
- Egyes légitársaságok speciális kedvezményeket biztosítanak az alkalmazottaiknak. Az Emirates Airlines például fizeti a légiutas-kísérőik Dubajba költöztetését, ahol szállást, ingyenes konditerem használatot, szaunát, vegytisztítást és egyéb extrákat is kínálnak nekik, hogy mindig tökéletes formában legyenek.
- A stewardessek két repülés között általában vagy alszanak vagy játszanak: a legnagyobb repülőtereken speciális szimulátorok segítségével fejleszthetik képességeiket.
- A légiutas-kísérőknek mindig órát kell hordaniuk a kezükön, hogy pontosan igazodni tudjanak a pilóták kéréseihez.
- Egy repülés során a stewardesseket külön számokkal azonosítják, ami meghatározza, hogy mi lesz a szerepük az adott repülés során. Tegyük fel, hogy 4 stewardess repül a gépen. Az 1L-es jelzésű a legidősebb kísérő, az ő dolga, hogy az utasokat fogadja és a pilótákkal foglalkozzon repülés közben. Az 1R-es kísérőnek az ételek és italok felszolgálása a feladata. A 3L-es kísérőnek a biztonsági tudnivalók ismertetése és az, hogy kezelje az utasok kéréseit. A 3R-es kísérő feladata az ételes kocsi felpakolása és a kávé vagy teakészítés.
- Vészhelyzet esetén a légiutaskísérőknek először magukat kell menteniük és csak utána segítséget nyújtani az utasoknak.
- Előírás, hogy a légiutaskísérő képes legyen úszni, ráadásul jól. Egy esetleges tengeren történő kényszerleszállás esetén nemcsak magát, de az utasokat is képesnek kell lennie biztonságos helyre húzni a vízben. Azt is megtanítják nekik, hogyan kell túlélniük például a dzsungelben.
- A légiutaskísérők ülései az utasokétól eltérő. Kényelmetlenebb, az igaz, viszont egyben biztonságosabb is: jobban támasztják a nyakat és a hátat, valamint a biztonsági övek is összetettebbek. Ezek az ülések épp ezért drágábbak, szóval ha tegyük fel az utasok ülése is ilyen lenne, akkor a repülőjegyek árai jelentősen megugranának.
- Repülés közben minden ember, az utasok és a személyzet egyaránt sugárzásnak van kitéve. Annak érdekében, hogy a légiutaskísérők megvédjék magukat a rendszeres sugárzástól, nagyon szigorú étrendet kell követniük és az orvosoknak folyamatosan figyelniük kell az egészségi állapotukat.
- Modern kutatások szerint az időzónák állandó váltakozása súlyos károkat képes okozni az egészségben, melynek eredményeképp az alkalmazottaknál evési és alvási zavarok léphetnek fel. Fontos, hogy a stewardessek képesek legyenek ezt kezelni, máskülönben örök stresszben kell élniük az életüket.
- A haj és a köröm gyorsabban nő repülés közben. Ennek oka a repülés közben kapott magas D-vitamin, valamint a magas nyomás és a sikeres landolást követő boldogság hatására felszabaduló endorfinok.
- Az anyagcsere ezzel szemben lelassul, így a legtöbb légiutaskísérő felszed néhány kilót a munkába állást követő hónapokban.
- Repülés közben az alkalmazottak különféle szlenget és kézjeleket használnak, melyeket az utasok nem értenek, egyes ilyen jeleket épp azért használnak, hogy az utasok ne érthessék. A felfelé mutatott ujj például a teát a dupla ujj pedig a kávét jelenti.
- Amikor az utasok elhagyják a gépet, hogy felvegyék a poggyászukat, a légiutas-kísérőknek még ellenőrizniük kell a fedélzet állapotát, majd a reptérre érve jelentést tenni a repülésről, a repülés közben tapasztalt problémákról és egyéb észrevételekről – csak ez után mehetnek haza vagy a következő járathoz.
- A légiutaskísérőknek egy speciális kártyájuk van, melyek segítségével a légitársaságuknál kedvezményes jegyet vásárolhatnak maguknak és családtagjaik, barátaik számára, ám ezt a kedvezményt sokszor csak akkor lehet igénybe venni, ha a légitársaság nem tudott minden jegyet eladni a gépen.
- Ez a kártya azért is különleges, mivel feljogosítja őket, hogy a segítségükkel néhány órán vagy napon keresztül a világ minden országában vízum nélkül tartózkodjanak.
- A légiutaskísérők életének 99%-a előre be van tervezve. Még a szabadnapjaikon is szigorú napirendet kell követniük, hogy megfelelően odafigyeljenek magukra. Pihenni egyedül a nyaralásuk idején tudnak hosszabb ideig.
- A nyaralásuk hosszú, akár 72 nap is lehet. De ezt ritkán használják ki, mivel a szervezetük annyira hozzászokik a pörgős élethez és a repülés okozta adrenalinhoz, hogy egyszerűen képtelen nélküle huzamosabb ideig meglenni, szinte szó szerint visszavágynak a munkahelyükre. A korai nyugdíjazás szintén alap kiváltság ebben a szakmában.
- Az öko palackokban tárolt vizet a biztonsági szkenner nem képes kimutatni, így a segítségével akár nagyobb mennyiségű italt is felvihetünk magunkkal a repülőgépre.
- Mivel a nyomáskülönbség miatt az ízérzékünk tompul, ezért az ételek ízetlennek tűnnek. Hogy ezt kompenzálják, a repülés közben felszolgált ételeket mindig elsózzák. Szintén a nyomáskülönbség miatt egyébként sokkal könnyebb berúgni repülés közben, úgyhogy nem árt, ha vigyázunk az alkohollal. Egyébként nagyobb eséllyel halunk meg a nyomáskülönbség okozta szívroham miatt, mint repülőgép-balesetben.
- A légiutaskísérőknek sajátos smink-technikái vannak: mivel a repülőgép levegője száraz, ezért a hétköznapi sminkek kiszárítanák az arcukat. Repülés közben sokszor vízzel nedvesítik az arcukat vagy a hosszú járatokon például hidratáló maszkot tesznek fel magukra.
Nem árt, ha tudod, hogy a világ legjobb légitársaságaihoz nehezebb bekerülni légiutaskísérőként, mint bejutni a világ leghíresebb elit egyetemeire. Nagyjából 200 jelentkező jut minden betöltendő állásra, és a munkára jelentkezett embereknek is csak kevesebb mint 1%-át hívják be személyes állásinterjúra. Összehasonlításképp: ennél még a Harvardra is sokkal nagyobb eséllyel juthat be az ember.
De mit ad az embereknek ez a munka a valóságban? Milyen kompromisszumokat kell kötniük és milyen is az élet, ha a szó szoros értelmében a felhők felett éljük azt? Cikkünkben most jelenlegi és egykori légiutaskísérők beszélnek a beszélnek a munkájuk előnyeiről, hátrányairól és annak titkairól.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK
Bónusz: néhány érdekesség, amit az utasoknak érdemes tudniuk repülés előtt.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK