Van egy kis eszköz a modern repülőgépeken, amik első ránézésre talán fel sem tűnnek, pedig fontos szerepük van. Az Egyesült Államokban hozták létre három gépeltérítés után, egészen pontosan egy nagyon emlékezetes, 1971-es eset után. Cooper-lapátnak hívják az eszközt, mely a nevét a történelem leghíresebb gépeltérítőjéről, D.B. Cooper-ről kapta.
A Cooper-lapát fontosságának megértéséhez először is ismernünk kell a háttértörténetet, mely olyan izgalmas, hogy alig várjuk, hogy megoszthassuk veletek!
1971. november 24-én egy 40 év körüli férfi, aki Dan Coopernek hívta magát, felszállt a Boeing 727-51-es Portland-Seattle járatára. Nemsokkal a felszállás után átadott egy cédulát az utaskísérőknek, amire az volt írva, hogy bomba van nála, és ha teljesítsék a követeléseit, senkinek nem esik bántódása. A férfi követelései között volt, hogy Seattle-ben leszállva tankolják meg a repülőgépet, és adjanak neki 200 ezer dollár, illetve két ejtőernyőt.
A légitársaság vezetője úgy döntött, hogy teljesíti a terrorista követeléseit, ezért amikor Seattle-ben landolt, mindent átadtak neki, amit kértek, a Cooper pedig cserébe a személyzet és az utasok egy részét elengedte. Mivel Cooper két ejtőernyőt kért, ezért mindenki úgy döntötte, hogy egy bűntársával vagy egy tússzal együtt akar ugrani, ezért nem kockáztathatták meg, hogy hibás ejtőernyőt adjanak neki – nyilván erre előre gondolt a bűnöző.
Miután a gép felszállt, D.B. Cooper kinyitotta a gép farkában található lépcsőt és kiugrott a pénzzel. A férfi teljes titokban tette mindezt, így a gépelejébe kényszerített személyzetnek és utasoknak csak akkor tűnt fel a gépeltérítő hiánya, amikor kénytelenek voltak megállni tankolni a Reno-i repülőtéren.
Hogy pontosan hol és mikor ugrott ki Cooper, az mindmáig ismeretlen, és mivel a repülőgép több vihar felett is átrepült az útja során, ezért az is kérdéses, hogy egyáltalán életben maradt-e vagy sem.
8 évvel később a Columbia-folyó egyik strandján három csomag pénzt találtak a homokban ugyanabból a pénzből, (lenti kép) amit Coopernek adtak a Seattle-i repülőtéren, de senki sem tudja, hogy a víz mosta őket partra és temette be, vagy Cooper szándékosan rejtette el a parton.
D.B. Cooper eltűnése és különleges bűnözési módszere mindmáig heves vitákat szül az amerikai lakosok körében, de azért, hogy ez ne ismétlődhessen meg, a repülőgép-tervezők egy speciális aerodinamikai éket szereltek fel a repülőgépekre, melyek meggátolják, hogy repülés közben a gép bármelyik ajtaja nyithatóvá váljon, köztük az a farok résznél található leengedhető lépcső, melyről Cooper is leugrott. A szerkezet a nevét a terrorista gépeltérítőről kapta, így Cooper-lapátnak nevezték el.
A napjainkban közlekedő legmodernebb repülőgépeknél persze már olyan biztonsági rendszerek működnek, melyek kiküszöbölték a Cooper-lapát fontosságát, mivel alapból nem engedik kinyitni a gép ajtajait repülés közben. Az FBI egyébként sosem tudta kideríteni, hogy ki volt ez a rejtélyes, magát D.B. Coopernek nevező fickó, ahogy azt sem, hogy túlélte-e vagy sem az ejtőernyős ugrást.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK